Image Alt

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga – 12 weken programma

Vanaf 3 oktober starten we met een 12 weekse Programma bij Totally in Shape. 2, tot 5x per week in de ochtend van 7:00u – 8:15u Ashtanga Yoga.

We beginnen elke ochtend om 7.00u. Inloop tussen 06.45u en 07.15u. De lessen worden gegeven door Angeliki Sotiropoulou.

Meer weten over Angeliki?

Klik hier voor de website

Klik hier voor Instagram

Klik hier voor facebook

Wat is Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga wordt ervaren als een zeer intensieve vorm van yoga beoefening. In werkelijkheid is het een levenstransformerende kunstvorm met zijn wortels in de traditionele Vedische Wijsheid. Ashtanga betekent ‘acht ledematen’ in het Sanskriet, en verwijst naar de acht stappen van het achtvoudige pad van Pantanjali. Deze acht stappen heeft Pantanjali beschreven in de Yoga Sutra’s en vormen de basis van de Ashtanga Yoga.  Een echte Ashtanga yogi verschijnt zes dagen per week op de mat, rustend op zaterdag en zich onthouden van de beoefening op de dagen dat de nieuwe maan en de volle maan in de loop van de maand valt. Een Ashtangi geniet mystieke voordelen die zich uitstrekken tot fysiek, mentaal en spiritueel welzijn.

Hieronder de grootste voordelen

 

Flexibiliteit:
Zoals bij de meeste vormen van yoga, werkt Ashtanga yoga aan het verbeteren van de flexibiliteit. Hoewel het belangrijk is om te luisteren naar de behoeften van het lichaam en deze grenzen vooral niet te overschrijden. Binnen enkele weken na de start van Ashtanga Yoga beoefening ga je al merken dat je lichaam flexibeler begint te worden.

Kracht ontwikkeling:
De beoefenen van de primaire serie omvat vinyasa’s die bij elke houding worden uitgevoerd. Bij veel Ashtanga bewegingen gaat het om het vasthouden van je eigen lichaamsgewicht of het in evenwicht houden van het lichaam op slechts één hand of been. Hiermee bouw je kracht op in de diverse spiergroepen wat is zijn geheel bijdraagt aan het verhogen van je totale lichaamskracht.

Verminderen van rugklachten:
Wie kent dat niet? Rugklachten. En dan denk je gauw dat yoga slecht voor jou is. Maar in de  praktijk blijkt het juist anders te werken. Het beoefenen blijkt juist therapeutisch te zijn voor rugpijn. Door de beoefening van Ashtanga Yoga worden de onderbuik spieren van de buikspieren in balans gebracht met behulp van het spier en skeletstelsel en zullen de rugpijnen effectief verminderen.

Stress reductie:
Bewust ademhalen is de belangrijkste focus van Ashtanga yoga. Met een constante focus op de ademhaling ben je in staat om de reeds lang bestaande ademhalingspatronen en de daarmee samenhangende gedragspatronen te herkennen. Het diepere bewustzijn van de adem stelt je in staat om ongewenste gedragspatronen te veranderen. Dit zal resulteren is een meer ontspannen en stressvrij gevoel.

Maakt je gelukkig:
De Ashtanga yogi’s praten altijd over hoe regelmatige beoefening van Ashtanga Yoga het lichaam verlost van zeurende pijnen, de geest zuivert van voortdurende zorgen en emotionele stabiliteit biedt. Het is alsof je elke dag een ontspannende massage krijgt die je gelukkig maakt.

Overstijgt Ego:
Sommige mensen denken dat het elke dag doen van dezelfde houding in dezelfde volgorde gaat vervelen en dat je hierdoor de interesse gaat verliezen. Maar de uitvoering van dezelfde houdingen van dag tot dag stelt je juist in staat om een goede band op te bouwen met elke beweging. Je gaat echter al snel merken dat elk aspect van de oefening de blokkades, de adem, de houdingen een soort van meditatie begint te worden. Hoe meer je in de meditatiebeoefening woont, hoe meer je je je ego loslaat.

“De mooiste resultaten van yoga zijn te zien op het gebied van seks, stress, slapen, je lichaamshouding en meer focus voor een positieve mindset.
Deze factoren bij elkaar zorgt ervoor dat je beter in je vel zit en een gelukkiger leven leidt”

Vermindert het lichaamsvet:
Regelmatige beoefening van Ashtanga yoga zal je helpen om veel vet te verbranden op je buik en armen. De Ashtanga yogalessen bevorderen het geest-lichaam bewustzijn dat gewichtsverlies bevordert. Dit stelt je in staat om bewuster te eten en te stoppen wanneer je genoeg te eten hebt gehad.

Verbetert je uithoudingsvermogen:
Door het beoefenen van Astanga Yoga zul je regelmatig zweten. Door constante beoefening van Vinyasas (overgangen) tussen elke houding blijft de hartslag hoog gedurende de hele beoefening, wat niet alleen helpt bij het verhogen van de kracht en flexibiliteit, maar ook je uithoudingsvermogen zal verbeteren.

Verbetert je focus en creativiteit:
Wanneer je volledig ontspannen bent en in je hoofd vrij bent van stress en onrust kun je ten volle genieten van het huidige moment. Dit is de staat waarin je je meest creatieve kant zal ervaren. Als je hoofd(geest) vrij is ben je beter in staat om je te focussen op belangrijke zaken.

Een blauwdruk van welzijn:
Een dagelijkse Ashtanga sessie raakt diep geworteld in ons systeem, waardoor we als we een dag oefening missen, ons lichaam en onze geest het verschil direct zullen voelen. Om een gezond leven te kunnen leiden, is het belangrijk om te leven vanuit jouw authentieke zelf. Een dagelijkse Ashtanga sessie verbindt je met je ware zelf en leidt je naar welzijn.
Als je een reis wilt beginnen waar je een ontspannen, gelukkig en gezond leven kunt leiden, dan zou het beoefenen van Ashtanga yoga je ware roeping kunnen zijn.

Een beter seksleven:
Volgens een onderzoek uit 2009 in The Journal of Sexual Medicine, verbetert het regelmatig beoefenen van yoga onder andere gevoelens van verlangen, seksuele opwinding en orgasmes. Seks draait om contact maken. Contact met een ander, maar eigenlijk eerst met jezelf. Iets wat moeilijker is dan gedacht. We zijn er in deze maatschappij aan gewend geraakt om overal een wedstrijd van te maken. Dit geldt helaas soms ook voor seks: doen we het wel vaak genoeg? Is het wel opwindend genoeg?
We richten onze aandacht op de verkeerde dingen, waardoor we langzaam vergeten waar het echt om draait. Yoga helpt je terug te gaan naar de ‘basis’ van seks, wat zorgt voor meer verbondenheid en genot, ofwel een beter seksleven.

Beter slapen:
Ook slapen draagt bij aan beter in je vel zitten. Tijdens het slapen reinigt je lichaam zich en wordt het opgeladen met nieuwe energie. Een slechte nachtrust betekent daarom minder energie – en dat wil je niet. We zijn druk. Veel drukker dan vroeger en misschien ook wel drukker dan nodig. Dit komt door onze moderne leefwijze, waarbij we altijd ‘aan’ staan. Periodes van stress en drukte wisselen elkaar af en verhinderen ons ’s avonds om in slaap te vallen.

Beheersing van ademhaling en emotie:
Yoga en ademhalen zijn nauw met elkaar verbonden. Tijdens yoga wordt veel aandacht besteed aan ademhaling en ademtechnieken (pranayama’s). Onze ademhaling is belangrijker dan je denkt. Sta bijvoorbeeld eens stil bij het volgende: als je boos bent, gaat je ademhaling snel en als je kalm bent, gaat hij rustig. Dit laat zien dat onze adem niet alleen verbonden is met ons lichaam, maar ook met onze geest. Dus controle over je adem is controle over jouw emotie. Het dagelijks uitvoeren van yoga of meditatie kalmeert de geest en brengt je adem – en ook je lichaam – tot rust. Wanneer de snelheid van je ademhaling afneemt, heeft dat een positief effect op hoge bloeddruk en andere aandoeningen. Aandacht besteden aan je adem en pranayama’s helpt je om je levensenergie in je systeem te reguleren en om je uiteindelijk beter te voelen op elk denkbaar vlak.