Image Alt

Bewust en met aandacht leven in het hier en nu

Mindfulness training

Mindfulness Training

Deze 8 weekse groepstraining van maximaal 10 personen, geef ik samen met Stieneke Karssies . Ik ken Stieneke uit de tijd dat ik bij Fitness First werkte. Stieneke is psycholoog en heeft 10 jaar ervaring als Mindfulness Trainer.

We starten op maandag 30 november 2020 om 1930u. De trainingen vinden plaats bij Totally in Shape.

Hieronder de overige data:

7 en 14 december 2020. En in het nieuwe jaar op 4, 11, 18 en 25 januari en 1 februari 2021.

In deze 8 weken behandelen we verschillende thema’s:

  1. Ratrace
  2. Mindfulness
  3. Ademhalen
  4. Durf te voelen
  5. Acceptatie
  6. Mindset
  7. Zelfzorg
  8. De toekomst

Meld je aan via info@fonqle.nl

Invitation Mindfulness training 30 nov 20

Waarom Mindfulness Training

We hebben de laatste tijd veel mee gemaakt met elkaar. We hebben onszelf goed leren kennen. We hebben gemerkt hoe kwetsbaar we zijn. We hebben ontdekt wie onze vrienden zijn, hoe onze vrienden denken. We hebben ook ontdekt dat boodschappen doen in de supermarkt een groot avontuur kan zijn. Hoe we kunnen reageren in crisistijd, dat er veel mensen zijn die toiletpapier hamsteren. Dat we vaak teveel in ons hoofd kunnen zitten en zodoende erg veel aan ons hoofd hebben. Dat we in problemen denken in plaats van in oplossingen. Hoe we in ons vel zitten, hoe afhankelijk we zijn en vooral dat we elkaar nodig hebben.

De gevolgen hiervan blijven niet onopgemerkt. We merken dat steeds meer en intenser om ons heen. Mensen hebben een korter lontje, zijn sneller moe, voelen lichamelijke ongemakken. Minder weerstand, minder levensvreugde en plezier.

Niet alleen werknemers maar ook studenten lijden in deze bizarre tijd. En niet alleen onder de maatregelen die ons beperken in onze bewegingsvrijheid. Het verplichte thuiswerken, horeca en restaurant gesloten, festiviteiten en evenementen verboden. Om maar te zwijgen over uitvaart en verjaardagen en jubilea. Onderlinge relaties, sociale contacten etc. Hoe gaan we hiermee om? Als we de cijfers mogen geloven niet zo goed als we willen.

Tegenslagen tata en nana2

Onderzoek

Onderzoek onder 25.000 mensen van EenVandaag wijst uit dat de meerderheid van de bevolking psychische klachten heeft, veroorzaakt door alles wat er zich rondom Covid-19 afspeelt. Het NCPSB rapporteerde al dat 56% van de werkende bevolking risico loopt op stress en (verborgen) burn-out klachten. Het onderzoek van EenVandaag bevestigd dit.

– bron: nationaalcentrumpreventiestressenburn-out.nl –

Gelukkig kunnen we er iets aan doen.

Meer bewegen, meer sporten, gezonder eten en vooral anders denken. En met name het ‘anders denken’ kan de doorslag geven. Het kan je helpen om anders met de situatie om te gaan. Want dat is het enige wat we kunnen doen. Je hebt niet altijd de mogelijkheid om gebeurtenissen te beïnvloeden.

Gedachten als:

  • Het is zo druk in mijn hoofd
  • Ik voel me zo eenzaam
  • Niemand vindt me leuk
  • Ik moet zoveel doen
  • Ik zit vast, mijn leven is een sleur
  • Niemand kan me helpen
  • Ik voel me leeg, er ontbreekt iets in mijn leven
  • Mijn partner begrijpt me niet
  • Ik ben alleen, zelfs mijn vrienden zien me niet staan

Deze gedachten kunnen zorgen voor mentale en lichamelijk klachten:

  • Onrustig gevoel
  • Angstig gevoel
  • Sombere gedachten
  • Depressieve gevoelens
  • Overbelast
  • Vermoeidheid
  • Stress
  • Chagrijnig
  • Hoofdpijn
  • Rugpijn
  • Weinig energie
  • Slecht slapen
  • Futloos
  • Niet tegen kritiek kunnen

Wat is Mindfulness Training

Mindfulness volgens Jon Kabat-Zinn

Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt.

Jon Kabat-Zinn onderscheidt 3 elementen in mindfulness:

1. Gerichte aandacht (bewust)
2. In het huidige moment 
3. Zonder te oordelen (open, vriendelijk).

In een mindfulness training leer je hoe je in het hier en nu kunt zijn. Er zijn vele oefeningen, zoals bodyscans en meditaties die je daarbij helpen. Dat maakt mindfulness toegankelijk. Je krijgt de mindfulness oefeningen aangeboden en kunt na de mindfulness cursus zelf kiezen wat je op dat moment fijn vindt. Je hoeft alleen maar te luisteren en de instructies te volgen. De mindfulness training is een goede combinatie van theorie en praktijk. Je leert waarom je bepaalde oefeningen doet en hoe. Zo wordt mindfulness een manier van leven en het onderdeel van je dagelijkse routine.

Wat is Mindfulness niet

  • Mindfulness is niet positief denken. We hebben aandacht voor zowel positief als negatief gekleurd denken.
  • Mindfulness is geen ontspanningstechniek. Mindfulness kan leiden tot ontspanning, maar in de oefening streven we niet naar ontspanning. Hard zoeken naar ontspanning leidt vaak tot alleen maar meer spanning.
  • Mindfulness is niet hetzelfde als in alles berusten en je bij alles neerleggen. Mindfulness is wel accepteren van dat wat je in het moment ervaart om van daaruit wijzer te kunnen handelen.
  • Mindfulness houdt niet in dat je in trance gaat. Je probeert juist bewust bij de dingen te blijven.
  • Mindfulness betekent niet dat je een lege geest nastreeft. Denken is nu eenmaal wat onze geest doet. Vechten tegen gedachten levert alleen maar meer gedachten en onrust op. Wel kan de geest leger aanvoelen doordat je je je aandacht bewust richt en het denken daardoor soms wat meer op de achtergrond beweegt.
  • Mindfulness is niet alleen iets voor monniken, nonnen en boeddhisten. Mindfulness is voor iedereen die bewuster aanwezig wil zijn in zijn eigen leven en in dat van anderen. 

Wat zijn de kosten

Maandagavond 19:30u groepstraining 10 personen

Deze training start op maandag 30 november 2020. De investering is € 295,-

Overige data:

7, 14 dec

4, 11, 18, 25 jan 2021

1 feb 2021

 

Zondagmiddag 15:30u groepstraining 10 personen

Deze training start op 6 december 2020. De investering is € 295,-

Overige data:

13, 20 dec

3, 10, 17, 24, 31 jan 2021

 

Overige opties

1 : 1 Mindfulness Personal Training

Investering: € 775,-

Deze training kan in overleg zeer snel starten.

 

1 : 2 Mindfulness Duo Training

Investering: € 550,- 

Deze training kan in overleg zeer snel starten.

Jon Kabat-Zinn

Jon Kabat-Zinn (New York, 5 juni 1944) is een Amerikaans moleculair bioloog.

Hij is oprichter en voormalig directeur van de Stress Reduction Clinic van het gezondheidscentrum van de universiteit van Massachusetts, waaraan hij als hoogleraar was verbonden. Kabat-Zinn werd geïnspireerd in de late jaren 1970 om de basisprincipes van aandachtstraining of mindfulness toe te passen in een medische setting. Hij richtte hiervoor in 1979 zijn programma Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) op. Deze acht weken durende training bleek effectief te zijn in het verlichten van stressangstpijn en (chronische) ziekte.

Kabat-Zinn publiceerde verschillende wetenschappelijke artikelen over aandachtstraining en de klinische toepassingen ervan. Ook schreef hij een aantal boeken die vertaald werden in het Nederlands. Sinds 2000 geeft hij geen trainingen meer, maar wel lezingen en workshops in de Verenigde Staten en het buitenland.

Kabat-Zinn werd geboren als Jon Kabat en is een zoon van de biomedicus Elvin Kabat en de schilder Sally Kabat. In 1971 promoveerde Kabat-Zinn in de moleculaire biologie aan het prestigieuze MIT. Daar studeerde hij bij Salvador Luria, aan wie in 1969 de Nobelprijs voor geneeskunde werd toegekend.
Kabat-Zinn leerde meditatie bij Thich Nhat Hanh en zen leraar Seung Sahn. Hij is gehuwd met Myla Zinn, de dochter van Howard Zinn.

Het onderzoek van Kabat-Zinn heeft bijdragen geleverd aan het effect van mindfulness in de gezondheidszorg.[3] Hij deed onderzoek naar de interactie tussen lichaam en geest en naar de klinische toepassing van aandachtstraining voor mensen met chronische pijn en stressgerelateerde klachten. Ook geeft hij training aan (ex-)gedetineerden, zakenmensen en professionals in de gezondheidszorg.

In 1979 begon Kabat-Zinn met het doceren van Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) in de Stress Reduction Clinic van de Universiteit van Massachusetts. Hij werkte aanvankelijk met uitbehandelde patiënten met chronische pijn en/of stressklachten, om hen te leren omgaan met hun pijn en hun zorgen en verdriet daarover. MBSR is een acht weken durende cursus die de deelnemers leert op een andere manier met hun klachten om te gaan. Er wordt gebruikgemaakt van een combinatie van meditatie en hatha yoga, waarbij het er om gaat zich bewust te zijn van het moment ( “hier en nu”). In tal van gezondheidsinstellingen wereldwijd wordt MBSR toegepast.

Kabat-Zinn en zijn collega’s hebben onderzoek gedaan naar de effecten van deze vorm van aandachtstraining op de hersenen en op de verwerking van emoties (in het bijzonder onder stress) en op het immuunsysteem. Kabat-Zinn publiceerde onder andere over het effect op psoriasis en bij borderline-patiënten.

– bron: Wikipedia –

Jon Kabat-Zinn: what is Mindfulness

The science behind Mindfulness Meditation